Előszó

Kedves Érdeklődő,

 

Matematika-biológia szakon tanultam és végeztem a Debreceni Egyetemen (DE), ahol már az első években magával ragadott a tudományos kutatás: a matematikai játékelmélet alkalmazását vizsgáltam biológiai rendszerekben, amelyhez kontextust egy etológiai kísérlet adott. És bár a kutatási eredményeket sikeresnek ítélték és publikálták, nem éreztem azt, hogy ez valóban komoly eredmény lenne. Így olyan “vizeket” kerestem, ahol a matematikai elméletek alkalmazását elsőként, de legalábbis az elsők között tudom kipróbálni. Diplomamunkámban a differenciálgeometria Finsler tereit alkalmaztam a sejtfelszíni fehérjék vizsgálatában. Ez egyenes út volt a DE Orvosi Kar Biofizikai Intézetébe, ahol viszont nem volt lehetőségem az elméleti kutatás további folytatására, a gyakorlati mérésekhez és ezek kiértékeléséhez pedig nekem nem volt kedvem. 

Ekkor talált meg egy külső lehetőség, ahol a feladat egy gyártó vállalat működésének  modellezése és szoftveres támogatása volt, amiben az elemzés mellett a szoftver megalkotása is rendkívül vonzott, és persze az üzleti vénám is bizsergett. Belevágtunk, és így született meg a mai Dyntell elődje. 

 

Már a munka legelején világossá vált, hogy ha egy dobozos, mindenki számára elég jó szoftvert akarunk fejleszteni, az valójában senki számára sem lesz igazán jó. Ezért olyan egyedi rendszer (standard és termékvonali funkciókkal) mellett tettük le a voksunkat, aminek az alapjai folyamati szinten stabilak és jól skálázhatók, a rugalmasságot pedig a szinte végtelen paraméterezési lehetőség adja. Amennyiben szükséges, természetesen, egyedi testreszabási fejlesztés is tartozhat hozzá a megfelelő technológiai keretek betartásával. Mindebből következően valamennyi ügyfél szoftver bevezetési projektben szükséges mélyen megismernünk az ügyfél szervezeti struktúráját, folyamatainak működését és a vevői elvárásait. 

 

Az elmúlt években a projektek kapcsán folyamatosan az ügyfelekhez jártam egyeztetni, és ilyenkor sokszor találkoztam azokkal a vezetőkkel, akik nem értették, hogy 

  • miért tart olyan sokáig egy bevezetés, 
  • miért olyan drága, 
  • miért kell kidobni az egy részterületen már jól bevált szoftvereket, 
  • az ERP bevezetés után miért lesz több dolgozóra szükség, 
  • miért kell olyan rettenetesen sokat tesztelni minden verzió frissítés előtt újra és újra, 
  • miért nem egyetlen szoftver az ERP és a BI, 
  • miért kell várni másnapig, hogy az aznapi adatokat elemezni tudjuk?

Persze, akik már tájékozottak voltak az informatika világában, jól tudták, hogy ezek minden rendszernél egyszerűen így vannak, és kész, ez csak így működhet, hiszen a nagyok is így csinálják. Ezt én is hamar megtanultam, és az iparági szabályokkal, standardokkal, szokásokkal próbáltam nyugtatni a türelmetlen ügyfeleket.

Mindeközben nagyon jól bele tudtam élni magam a cégvezetők küzdelmeibe, és a kutatói éveimből élénken élt bennem az emlék, hogy kritikával kell fogadni a “dogma ízű” állításokat. Ezért kutattam/kutatom azt, hogyan is lehetne megoldani azokat a laikus számára nyilvánvalónak tűnő igényeket, amiket az IT-ban még meg nem edződött vállalatvezetők kérnek. Erről fog szólni ez a kézikönyv.

 

Bár a Dyntell többek között nagy amerikai cégeknek, Európában pedig a BMW-nek és az Audinak is segít a digitalizációjában, most megoldásainkkal elsősorban a középvállalatokra szeretnénk fókuszálni. Bízunk benne, hogy ez az írás azoknak lesz a legértékesebb, akik középvállalati szinten vannak, vagy oda szeretnének eljutni. 

 

A Dyntell küldetése:

 

“Környezetünk teljes megismerésével és megértésével célunk az optimális működés és együttműködés megteremtése, hogy egyre jobb és jobb hellyé tegyük a világunkat.”

 

Ebben a mondatban a környezet megismerése a belső és a külső környezetre egyaránt vonatkozik, és ez tökéletes válasz arra az útkeresésre, vízióra, ahogyan a kezdeti kutatói szemléletmóddal az üzleti rendszerek világában keresem, keressük az értékteremtés lehetőségét. 

 

Biztosak vagyunk abban, hogy az elkövetkezendő években gyökeresen megváltozik az üzleti informatika és ökoszisztémája. A Dyntell szeretne egyike lenni azoknak a cégeknek, akik proaktív alakítói és aktív részesei ennek a változásnak. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy ennek a komoly átalakulásnak vigyük a hírét a világban, hogy Ön, aki olvassa ezeket a sorokat, csatlakozni tudjon a körülöttünk zajló “forradalomhoz”. Kérem, ismerje meg a technológiai újításokat, és azok alkalmazási lehetőségeit az Ön vállalatánál, illetve üzleti környezetében. Lépjen a digitális transzformáció útjára. Akár a Dyntell, akár más szakértő segítségével halad az optimális működés felé, a termelékenység növelésével mind a szűkebb, mind a tágabb környezetünk fejlődéséhez jelentősen hozzájárulhat, és együtt hozzájárulhatunk. A módszerek a Dyntell esetében működtek és azoknál is bizonyítottak, akikkel megosztottam eddig ezeket.

 

Végezetül lényeges hangsúlyozni, hogy a digitalizáció még nem egy jól definiált, tiszta, világos és egyenes út, ráadásul még nem is feltétlenül ugyanaz az út vezet el mindannyiunkat a célhoz. Ezért mielőtt útnak indulunk, inkább érdemes készülni egy szövevényes, kihívásokkal teli, meredek hegyi kaptatóra, amiben talán a leginspirálóbb, hogy az út során biztosan sokkal jobban meg fogjuk ismerni a vállalatunkat és önmagunkat.

 

Salga Péter, ügyvezető igazgató