A nagy vállalatirányítási rendszer csapda
Egy nagy, francia, pénzügyi területen működő, multinacionális cég leányvállalatánál az volt az általános vélekedés, hogy annyira bonyolultak és egyediek a folyamataik, hogy csak egy belső (in-house) fejlesztéssel lehetséges ezt szoftveresen lekezelni és támogatni. A rendszer fejlesztésére rengeteget költöttek és jól működött mindaddig, amíg a 2000-es évek elején a régi technológiával fejlesztett szoftver már kezdett elavulttá válni. Ekkor szembesültek azzal a problémával, hogy egy belsős csapattal felépített rendszernél a legnagyobb kihívás, amikor egy új fejlesztőeszközre kell átérni. Ezt ők nem is tudták meglépni.
Ekkor az egyik amerikai ERP szállító képviselője meggyőzte a cég IT vezetőit arról, hogy az ő rendszerük képes lesz megoldani a problémáikat, és nekikezdtek a bevezetésnek. Amikor az indikatív ajánlatban meghatározott összeg háromszorosát elköltötték a bevezetésre, de eredményt még nem értek el, a cég visszatért az eredeti elképzeléséhez, és újra elkezdett saját fejlesztői csapatot építeni. Sok évig próbálták összerakni a szoftvert az új csapattal, végül ez is kudarcba fulladt. Jelenleg is folyik náluk egy standard ERP bevezetése.
“Itt szem előtt kell tartanunk, hogy semmit sem nehezebb megszervezni, nagyobb a valószínűsége, hogy kudarcot vall, vagy veszélyesebb, mint egy új rendszer bevezetése. Az a személy, aki a változásokat bevezeti ellenségévé tesz mindenkit, akinek a régi rendszerben jól ment, míg azok, akik az új rendszerből hasznot húznak, nem fogják teljes szívvel támogatni, részben azért, mert félnek az ellenfeleiktől, akiknek még mindig az előnyök a kezükben vannak, másrészt pedig azért, mert az emberek természetüknél fogva szkeptikusak: Senki sem hisz igazán a változásban, amíg nem szerzett szilárd tapasztalatot róla. Tehát amint az új rendszer ellenfelei esélyt látnak, elszántan támadásba lendülnek, míg a támogatók csak enyhe támogatást fognak tanúsítani.”
Niccolò Machiavelli, 1532
Az előző fejezetben lehetősége volt a cégét pozicionálni egy komplexitás – termelékenység – digitális fejlettség háromdimenziós térben. Most már tudjuk hol állunk a térképen, jelöljük ki azt a pontot, ahová el szeretnénk jutni.
Ha elolvasta az előző két fejezetet, akkor bizonyára egyetértünk abban, hogy az ERP bevezetése egy szükséges lépés a vállalat növekedéséhez. Ez az állítás bármennyire is igaz, nem lehetünk elég óvatosak az ERP bevezetéssel, mivel irodalmi adatok szerint az ERP bevezetések 70%-a sikertelen.
Itt olvashat a legnagyobb ERP bukásokról: https://www.cio.com/article/278677/enterprise-resource-planning-10-famous-erp-disasters-dustups-and-disappointments.html , de ne gondolja, hogy ezek csak az SAP, Microsoft és Oracle rendszerek esetén vannak így. Releváns magyarországi kutatásról nem tudok, de az érzésem az, hogy a magyar cégek körében ez a 70% sikertelenségi arány még akár magasabb is lehet.
A sikertelenség persze lehet csak annyi, hogy egy-két modul nem került bevezetésre, de sokszor a kudarc akár nagyon komoly bevételkiesést is jelenthet az ERP-t használatba venni akaró vállalatnak. Amikor a sikertelenség okainak felderítésére törekszünk, mind a bevezetni kívánt szoftver, mind a bevezető csapat, mind az ERP-t bevezető vállalat szervezetének oldalán egyaránt találhatunk faktorokat, amik a sikertelenséget okozzák. Ezekkel az okokkal az “Útmutató az ERP kiválasztáshoz” e-bookban részletesen foglalkozunk: https://erputmutato.hu/.
Bár ez a fejezet elsősorban azoknak szól, akik új ERP rendszer beszerzésén gondolkodnak, azonban érdemes akkor is végig olvasni, ha jelenleg teljes mértékben elégedett az üzleti tranzakciókat kezelő rendszerével. A világ olyan gyorsan változik, hogy előfordulhat, hogy ha nem is a teljes rendszer cseréje, de egy új modul vagy testreszabás illesztése, vagy egy kontrolling rendszer bevezetése könnyen szóba kerülhet a közeljövőben.
Az ehhez hasonló vállalaton belüli nagyobb vállalásokat érdemes projektként felfogni, ami minden esetben magában foglalja a gondos tervezést is az adott cél elérésének érdekében.
A projekt tervezett költségvetésének túllépése még nem feltétlenül jelent sikertelenséget, hiszen az ERP projektek közel 100%-ában van legalább egy 25%-os büdzsé túllépés. Ez egy komoly kockázat. Úgy gondoljuk, hogy egyetlen felelős ERP bevezető cég sem tud néhány órás felmérés követően mindenre kiterjedő, részletes és biztos ajánlatot adni. Másrészről nem várható el a konkrét rendszer és a szállító kiválasztása előtt egy 10-30 napos felmérés finanszírozása az ügyféltől, mielőtt akár a tervezett beruházás nagyságrendjét látná.
A projekt tervezett költségvetésének túllépését okozhatja az ügyfél nem megfelelő felkészülése és felkészültsége a projektre, vagy az “evés közben jön meg az étvágy” jelenség, vagy a kulcsfelhasználókkal kapcsolatos problémák, de akár a szállító részéről nem megfelelően felmért igényekben, nem megfelelő projektmenedzsmentben is kereshetők a túlfutás okai.
Egy tapasztalattal rendelkező ERP szállító első körben csak indikatív ajánlatot ad, viszont el lehet kérni tőle az ajánlathoz tartozó bizonytalansági vagy pontatlansági százalékot. Vagyis arra tudnia kell érdemben válaszolnia, hogy a részletes felmérést követő ajánlata hány százalékkal térhet el az indikatívtól.
Ha komoly a szállító, akkor a részletes rendszerfelmérés után (ez a bevezetési projekt első szakasza) magára nézve kötelező érvényű ajánlatot kell adjon. Vagyis ha nem változik a szoftver terjedelme – nem kerülnek elő új igények, folyamatok, funkciók, amit le kell kezelni a szoftverben -, rendelkezésre állnak az ügyfél oldalon az erőforrások – kulcsfelhasználók, pénz, megfelelő motiváció, határidőre történő feladatteljesítések -, akkor a vállalási ár nem változhat.
Mit jelent a “csapda” a fejezet címében?
Szállítói és ügyfél oldalon egyaránt törekednek arra, hogy az ERP bevezetéshez mérőszámokat (KPI-okat) rendeljenek. A megfelelő mérőszámok megtalálásához alapvető fontossággal bír, hogy már a bevezetés kezdetén egyértelműen kerüljenek meghatározásra a projektcélok. A KPI-ok között gyakran szerepel a ROI (Return of Investment) érték, amelynek feladata annak kifejezése, hány éven belül fog megtérülni az adott beruházás. Az ERP bevezetési projektek megtérülésének mérése meglehetősen nehéz feladat, ugyanis bevezetéskor azt az alap infrastruktúrát építjük ki, amely mindenre hatással lesz a későbbiekben, és az előző fejezetben ismertetett információtechnológiai piramis következő szintjei is erre épülnek majd.
Nézzünk egy hasonlatot: vajon milyen megtérülése lesz egy faluban a WIFI hálózat kiépítésének a közterületeken? Ha 5 év múlva visszatekintünk, akkor biztosan úgy fogjuk azonosítani ezt a fejlesztést, mint az egyik fontos lépcsőt a falu várossá válási folyamatában, de valószínűleg nem fogunk tudni egyértelmű ROI-t számítani ebben az esetben.
Az ERP bevezetése rendkívül sok energiát és pénzt emészt fel a vállalat teljes területén. A vezetőknek komoly kihívást jelent, és mivel a direkt megtérülést nem feltétlenül látják a másik oldalon, előfordul, hogy nem lépnek tovább a fejlesztésben, és beleragadnak egy “második szint”-ű állapotba (lásd előző fejezet). Feltételezik, hogy a digitalizáció további lépései is nehezek és költségesek lesznek, kevés eredménnyel. Pedig ekkor alkották meg az alap infrastruktúrát, amelyre alapozva már könnyebben léphetnének tovább és az éppen elért ERP szint csupán arra lesz elegendő, hogy a cég működjön. További digitalizációs fejlesztések nélkül a bevételek valószínűleg növelhetők, de a profittal mindig gond lesz egy ilyen szervezetben. Talán ezért találkozunk még mindig olyan cégekkel, akik csak pályázati forrásból hajlandóak digitalizációra költeni az előzőek miatt. Erre a helyzetre használjuk az ERP-csapda kifejezést.
Ismétlésként: ebben a tanfolyamban elsősorban a testreszabott standard vagy best practice ERP rendszer bevezetésével foglalkozunk, ami egy C vagy D, esetleg ambiciózus B komplexitási szinten lévő vállalatnál lehet érdekes. Ezeknek a rendszereknek a bevezetése biztosan (licence + élőmunka) 20 M Ft feletti költséget jelent.
Állításaink tehát nem feltétlenül igazak a dobozos rendszerekre, amelyek ennél jóval kisebb költséget jelentenek.
Machiavelli óta tudjuk, hogy egy új üzleti rendszer bevezetése jónéhány ellenzőt talál magának a vállalaton belül, és esetleg csak néhány lanyha támogatót. Az ellenállás tompítható azzal, hogy a kiválasztási és a felmérési folyamatba bevonásra kerülnek a meghatározó munkatársak és véleményvezérek, de sajnos ez sem garancia.
Elsődlegesen a vezetőnek kell a projekt mögé állnia egyrészt példamutatással, másrészt erős kontrollal és mondásokkal. Nem ritka például, hogy az ERP tesztüzemi vagy élesüzemi időszaka során elhangzik az alkalmazottak felé az alábbi mondat: “Aki nem használja a rendszert, és nem rögzíti megfelelően az adatokat, annak egy idő után már nem is kell, mert elválunk egymástól.”
Az ERP szállítók elsősorban tapasztalatukkal tudnak segítséget adni a nehézségek kezelésére. A Dyntell a projekt-marketing módszereit alkalmazza, ami lehetővé teszi, hogy a vállalat vezetősége “eladja” a felhasználók felé a projektet, és az érdeklődést folyamatosan fenntartsa a projekt előrehaladása során is.
Mi a helyzet most az ERP-k piacán? Hogyan látja ezt a szállító?
A Dyntell 25 éve van a piacon, ez idő alatt más-más erők dolgoztak a KKV szektorban. A 2000-es évek elején a valódi innováció volt a legfontosabb drive, de már megjelentek a pályázatok, amik közel 20 évig uralták a vezetők gondolkodását informatikai kérdésekben. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos cégvezető kizárólag abban az esetben ruházott be informatikába, ha talált rá pályázati forrást.
Bár néhány vezető esetében ez a szemlélet még most is jelen van, a 2020-as COVID-válság gyökeresen változtatta meg a vezetők tömegeinek a gondolkodását. Bevésődött, hogy a megfelelő informatikai rendszer nélkül működésképtelenné válhat a vállalat, főként kihívásokkal teli nehéz időkben, ezért elkezdték komolyan venni a digitalizációt.
2024-ig nem volt elérhető pályázati pénz, ennek ellenére aktuálisan a vállalatok enélkül is költik a pénzüket üzleti informatikára, mert – nagyon helyesen – úgy érzik, hogy aki kimarad, az lemarad. A 2024-ben megjelenő pályázatok persze felpezsdítik ezt a piacot és szeretném azt hinni, hogy a nyertesek a támogatási pénzeket valódi hatékonyságnövelésre és innovációra fogják költeni.
Az ERP rövid története
Az 1960-as években még MRP (Material Requirements Planning) rendszerekkel találkozunk a gyártó cégeknél, amik azt kalkulálták, hogy a rendelések teljesítéséhez mennyi alapanyagnak kell rendelkezésre állnia és mikor. Az 1970-es években ez a funkcionalitás kiegészült az egyéb kapacitások (emberi erőforrás, gépek, szerszámok, stb.) számításával, és figyelembe vették a termelési folyamat sajátosságait, valamint a rendszer kalkulált egy várható rendelési teljesítési határidőt.
Később MRPII néven bekerültek a számlázási, pénzügyi funkciók, a költségek kezelése, a karbantartási menedzsment a korábbi MRP rendszerekbe.
Az 1990-as években az MRPII rendszereket elkezdték ERP-nek hívni elsősorban azért, mert már nem csak gyártó vállalatok használták, hanem megjelentek ezek a folyamatokat irányító rendszerek a kereskedelmi és a szolgáltató cégeknél is. Kialakultak a HR szoftverek, és megjelent a CRM rendszer fogalma is.
Az 1990-es évek végén elterjedt az integrált szemlélet, ami lehetővé tette a valós idejű könyvelést, és ezáltal egy valós kontrollt az önköltség felett. Ennek a zászlóvivője és legnagyobb nyertese az SAP volt, aki óriásit tudott nőni az ezredfordulón.
A 2000-es években az internet erősödésével viszonylag gyorsan megjelent az ERP-k világában, és az iparág új irányt vett a felhő alapú működés felé. Annak ellenére, hogy jelenleg Közép-Európában sokan nem felhőben használják az ERP rendszereiket, nagyon jelentős azon modulok, funkciók száma, amik már a felhőben, de legalábbis távoli szerveren működnek, és nem a vállalat telephelyén futnak.
A 2010-es évek hívószava az Ipar 4.0 volt, ahol a gyártó gépekből származó adatok valós idejű begyűjtésével a vezetők komoly kontrollt tudtak szerezni a termelés felett. Ez a trend még most is tart, és nagyon sok tennivaló akad még a magyar KKV-knál, hogy ezt az automatizációs lépcsőt meglépjék.
Eddig tart a hivatalos ERP történet, és ezt szemléltetik a piros színű oszlopok.
Mi ezt az ábrát egészítettük ki egy plusz oszloppal, ugyanis a Dyntell szerint a 2020-as évek nagyon komoly és jelentős változásokat fognak hozni az ERP történelmében.
Hasonlóan, ahogy az internet 2000-ben helyet követelt magának az ERP-ben, most a mesterséges intelligencia teszi ugyanezt. Azonban ahhoz, hogy ez megtörténhessen, az ERP struktúrájának meg kell változnia, és bele kell olvadjanak a BI és AI funkciók is a tranzakciókezelési folyamatba. A 2020-as évek másik fontos trendje a kiszámíthatatlanság felerősödése, amit a vállalatok a rugalmasságuk fokozásával tudnak csak kezelni. Ezt a rugalmasságot a monolit ERP rendszerek, amik a 2000-es évektől kezdve eluralták a piacot, már nem tudják jól lekezelni. Egy gyorsan bevezethető, gyorsan változtatható, jól interfészelhető, flexibilis rendszerre van és lesz szüksége a cégeknek a versenyképességük megtartása érdekében.
Arra a kérdésre, hogy hogyan lehetséges ez, még ennek a fejezetnek a végén választ fogunk adni.
Mennyit költsek ERP-re?
Az alábbi ábrán a Deloitte egy felmérése látható, ami megmutatja, hogy évente a bevétele hány százalékát költi el egy vállalat IT-re. A felmérés globális, és nagyvállalati körben készült, tehát nem a magyarországi KKV viszonyokat tükrözi. Mégis érdemes végig gondolni, hogy mit jelentene, ha egy magyar (vagy éppen az Ön) KKV vállalat(a) is elköltené évente a bevételének 5%-át informatikára, vagy ha minden évben 10%-al többet költene IT-re, mint az előző évben.
Érdemes kiszámolni ezt a kívánatos beruházandó összeget a jelenlegi cégméret esetén, és az adott évi kiadások közé betervezni ennek legalább a harmadát (1,7%) a hardveres és szoftveres kiadásokra. Ahhoz, hogy elérjük/utolérjük a globális konkurenciáinkat ezen a területen, dinamikusabban kell ezt a költséget évről-évre növelni, akár minden évben az egyötödével.
A hangsúly itt nem az összegen, hanem a pénz okos elköltésén van, és fontos tisztában lenni azzal, hogy az informatikai fejlesztések nem olcsók. A legtehetségesebb koponyák manapság az IT-ban dolgoznak, és őket meg kell fizetni. Számos tanulmány készült arról, hogy egy vállalatban a legkönnyebben IT beruházással lehet elérni többlet profitot, azonban azok a szakemberek, akik erre képesek, nehezen érhetőek el a piacon. Pedig nekünk rájuk lesz szükségünk.
Még lehet, hogy nem tudjuk pontosan, mit is jelent a vállalatunk számára a digitális transzformáció, de ha elszántuk magunkat erre az útra, akkor első körben a legfontosabb, hogy emberekbe fektessünk be, és csak második körben szoftverekbe.
Szükségünk lesz cégen belül egy olyan munkatársra, akire támaszkodni tudunk ebben a munkában.
A legköltséghatékonyabb módja lehet a folyamatnak, ha egy megbízható munkatársunkat, akinek van affinitása az informatikához, mi magunk képeztetjük ki digitális szakértővé. A technológia mélyebb megismerésével képes lesz a változás élére állni. A vállalat vezetéssel karöltve azokra a hatékonytalanságokra, amit a vezetés már most is lát, érzékel a folyamatokban, a digitális szakértő képes hatékony IT megoldást javasolni, majd ezeket meg is tudja valósítani, és pénzre váltani a cég számára például költségcsökkentésben, profit növelésben.
A Dyntell a szolgáltatásai között kínál egy tanfolyamot a vállalati digitalizációs szakértők képzésére, fókuszálva a mesterséges intelligencia transzformációra. A képzésen történő részvételnek szakmai előfeltétele van, amely biztosítja, hogy a résztvevők el fogják tudni sajátítani az anyagot. A képzés 3 részből áll:
- az első részben a vállalat vezetőjével vesz együtt részt a szakember egy egynapos előkészítésen, ahol a tanfolyam tartalma szemléletes példákon keresztül kerül feldolgozásra,
- a második rész a témák kibontásáról és workshop-szerű, gyakorlat-orientált elsajátításáról szól (időben ez a leghosszabb szakasz),
- a harmadik részben egy senior oktató segítségével a már kiképzett szakember és a vállalat vezetője megy végig a vállalaton egy kétnapos ún. gemba-séta során, ahol elemzik a vállalat valós folyamatait keresve az automatizálási és optimalizálási lehetőségeket.
A tanfolyam tematikája itt található: Digitális Transzformáció Tréning
A képzés minőségét és alaposságát mutatja, hogy a BMW gyár is a Dyntellt választotta azon gyártásban és a karbantartásban tevékenykedő mérnökeinek és munkatársainak képzésére, akik részt vesznek a gyártás-digitalizációban.
ERP kiválasztás
Az ERP választás gyakran egy “ugrás a sötétbe” érzést kelt, ugyanakkor egy ERP szállító választásnak hasonlítani kellene a házasságkötés komolyságához.
Egy Eurostat felmérés alapján a magyar cégek 25%-a használ ERP-t, amivel sereghajtók vagyunk az EU-ban (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-business_integration#Enterprise_resource_planning_.28ERP.29) .
Véleményem szerint a hazai helyzet azért ennél jobb, még akkor is, ha egy dobozos ügyviteli szoftver nem feltétlenül minősül vállalatirányítási rendszernek. Általánosan elmondható, hogy sok esetben, ahol már használnak valamilyen szoftvert, nem elégedettek a rendszerükkel, és rövidtávú terveik között szerepel a meglévő rendszer lecserélése.
Sajnos, nincs egyértelmű választás egy ERP rendszer bevezetésénél – a nagy nevekkel ugyanúgy el lehet bukni, mint a kicsikkel.
Egy C𝛽3 cégnek biztosan van már jól működő vállalatirányítási rendszere.
Általában “B” strukturáltsági szinttől, és első és második digitalizáltsági szinten szokott kérdésként felmerülni az ERP bevezetés szükségessége. De mit is érdemes és kell végiggondolni, mielőtt belevágunk a kiválasztásba? Az alábbi kérdésekre még azelőtt fontos választ találni, mielőtt bármelyik szoftver szállítót meghívnánk a tenderbe:
- Jelent-e számunkra versenyelőnyt, ha lecseréljük/bevezetünk ERP rendszert?
- Ki lesz az ERP bevezetés felelőse a cégnél? Lesz-e rá ideje (heti 2-3 napja)?
- Kit akarunk bevonni a kiválasztási folyamatba? Nekik mennyi idejük lesz a bevezetés támogatására?
- Mik a személyes elvárásaink a bevezetendő rendszerrel szemben? Mi a többi vezető, illetve a kiválasztási folyamat további résztvevőjének elvárása? Vannak-e olyan elvárások, amelyek ellentmondanak egymásnak?
- Ha csak egy elvárást emelhetnénk ki, mint a fő elvárás, mi lenne az? Mérhető-e ez az elvárás?
- Milyen területeken kell működjön a rendszer? Milyen szerepeket kell kiszolgálnia? Mely jelenlegi rendszereinket szeretnénk megtartani, és interfészelni a jövőbeli rendszerhez?
- Jelenlegi adataim elég jó minőségűek-e ahhoz, hogy az új rendszerbe importálódjanak? Hogyan fogjuk megoldani az adatfeltöltést?
- Mikor kell indulnunk élesben az új rendszerrel? Éles indulás előtt lesz-e kapacitásunk 1-2 hónap párhuzamos üzemre (amikor a jelenlegi és az új rendszert is működtetjük)?
A fejezet elején már ajánlottam az ERP kiválasztás e-bookot, amit itt újból ajánlok elolvasásra, még a tender megkezdése előtt: https://erputmutato.hu/.
Egy rövid kiegészítéssel kapcsolódjunk ehhez az e-bookhoz: a független kiválasztási (tendereztető/versenyeztető) szakértő szerepének témaköréhez.
Amennyiben a következő ERP szoftver kiválasztása tender eljárás keretében, vagyis versenytárgyalásos módszer alkalmazásával történik, lehetőség van egy külső tanácsadó cég megbízására az eljárás lefolytatásához. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a tenderrel lebonyolításával megbízott külső szakértő cég a legjobb esetben sem lehet teljesen független. Találkozhatunk olyan esettel is, amikor a szakértő cég szerződésben áll néhány ERP és BI szállítóval, ahonnan sikeres tendert követően jutalékot kapnak, és így nem is nyerhet más egy ilyen “versenyben”.
Találkoztam már jószándékú független külsős céggel is, akinek a vezetője meggyőződéssel hitte, hogy ők függetlenek. Belülről végigkövetve néhány ilyen tendert jól látszik, hogy
- még ha a vezető független is, a tanácsadó nem biztos,
- az összeállított követelménylista magában hordozza azoknak a rendszereknek a jellemvonásait, amelyek alapján készült (vagyis ahol a tanácsadók előtte dolgoztak, ahol a szakmai tapasztalataikat szerezték), így más rendszernek győzni egy ilyen tenderben nagyon kicsi esélye van.
A másik probléma a külsős tanácsadókkal, hogy bár megbeszéléseken igyekeznek kideríteni az ügyfél preferenciáit, mivel azonban az ügyfél úgy érzi, hogy a felelősséget már “átadta” a külsős szakértő cég felé, ezért ezekben a megbeszélésekben kisebb erőbedobással vesz részt. A tenderezetető cég persze szeretne mindenre kiterjedő specifikációt adni. Az eredmény minden esetben egy rendkívül hosszú és bonyolult igénylista (általában Excelben számos lapfüllel), ami jelentősen (akár 40%-al) felülreprezentálja az ügyfél valós igényeit, mivel inkább a tendereztető cég elvárásait tartalmazza. A szállító természetesen ezt a listát árazza be, és a felülreprezentált “finomságok” sok esetben testreszabással lesznek megvalósíthatók. Mivel a kommunikáció nehézkes egy ilyen tenderben a szállító és az ügyfél között (hiszen a részrehajlás árnyékát is el kell kerülni, ezért a szállító nem tud szemtől-szemben leülni az ügyféllel), ezek a finom részletek ritkán tisztázhatók, és az eredmény gyakran az, hogy duplájára megy fel a szállítandó rendszer tudása és ára.
Az ügyfél persze megkapja a “Halálcsillagot”, de neki amúgy egy “X-szárnyú űrhajó” is bőven elég lett volna.
Bevált jó recept: belsős projektmenedzser megbízása a kiválasztási folyamattal, és a tender részekre bontása. Például lehet egy nagy ERP tender, ahol nagyon hangsúlyosnak kell lennie a választott ERP interfészelési képességeinek, majd utána az egyes szakterületekről kell megbízni kulcsfelhasználókat a területi szoftverek kiválasztásával: bér, CRM, webshop.
Persze a kiválasztást mindig egy csapat végzi, hiszen a felelős felhasználókat a tender kezdetétől érdemes bevonni, ha szeretnénk elnyerni a támogatásukat majd a projekt megvalósításánál is. A kiválasztó csapat összetétele pedig fontos szempont, hiszen az optimális döntést szeretnénk elérni.
Megkérdeztem a kollégáimat, hogy tapasztalataik szerint melyek a legnagyobb hibák, amiket elkövettünk vagy elkövettek az ügyfeleink egy ERP bevezetési projekt során:
- mindent meg akartunk elsőre csinálni, de az ügyfélnél nem volt elegendő és/vagy megfelelő erőforrás használatba venni a rendszert;
- túl sok feladatot adtunk a felhasználóknak az éles indulásra, pl. rakhelyes nyilvántartás kezelését, amikor eredetileg még a sima raktárkészlet kezelése sem ment rendesen;
- bizonyos funkcióra megvan az igény az ügyfélnél, de szervezetileg, illetve a vállalati folyamatokban aktuálisan nincsenek meg ehhez a feltételek, pl. foglalást kell kezelni a rendszerben, de a raktárból bárki bármit kivihet dokumentálás nélkül;
- túl bonyolult forrásjegyzék, nagy adminisztráció: a pontos kontroll miatt talán szükség lehetne rá, de munkahatékonysági szempontból nem éri meg;
- erőltetett, gyors, “csak ennyit csináljunk meg gyorsan” részleges bevezetés átgondolt tervezés nélkül mindig kudarchoz vezet.
Az ERP-k iparági csoportosítása
A szállító kiválasztásánál figyelembe kell venni azokat a folyamatokat, amelyek az adott vállalat szempontjából speciálisak. Minden ERP-nek vannak erősségei és gyengeségei, amik gyakran a történeti fejlődésükben gyökereznek. Ezeket nem mindig könnyű feltárni, azonban a referenciák ellenőrzésével képet kaphatunk arról, hogy más hozzánk hasonló cégnek mennyire jó megoldást adott az adott szoftvercég.
Segítségként ehhez összefoglaljuk az egyes iparágakban használt általános és speciális megoldásokat, illetve hogy vállalatirányítási rendszerek szempontjából hogyan szokták csoportosítani az iparági tevékenységeket.
Kereskedelmi tevékenység
Bár a kereskedelmi tevékenység a gyártó cégeknél is megjelenik, egy tisztán kereskedelemmel foglalkozó cég logisztikája és értékesítése általában sokkal kifinomultabb a gyártó társaiknál, és nem ritkán webes értékesítési csatornák is szükségesek (B2C, B2B). Ha kiskereskedelem is megjelenik, akkor a kiválasztásnál ezt alaposan körbe kell járni, ugyanis elképzelhető, hogy érdemesebb egy speciális kisker rendszert illeszteni egy nagykereskedelmi megoldáshoz. Egy új ERP kiválasztásnál érdemes végiggondolni, hogy mennyire képes automatizálni a logisztikai folyamatokat EDI kapcsolatokkal, webes felületekkel és workflow rendszerrel, és mennyire tudja támogatni ezt a szállító a bevezetési projekt során.
Számos jól strukturált, automatizált, tisztán nagykereskedő ügyfelünk tud bonyolítani 5-10 milliárd forintos forgalmakat 20 fő körüli dolgozói létszámmal, és látjuk azt, hogy még ezeknél a cégeknél is van bőven tere a fejlesztéseknek és a fejlődésnek.
Szolgáltató tevékenység
A szolgáltató cégeknél általában nincs készlet, így ebben az esetben általában nem kell foglalkoznunk a logisztikával, azonban ez korántsem jelenti azt, hogy a folyamatok egyszerűbbek, mint egy kereskedő cégnél. Fontos kérdések: a projekt alapú működés, a szerződés-nyilvántartás és az ehhez kapcsolódó workflow (pl. automatikus számlázás). Szinte mindig előkerül a munkatársak adott munkára/feladatra fordított idejének a megfelelő rögzítése, ami nem ugyanaz, mint amit pl. egy CRM rendszer tud biztosítani. A munkaidők követése kulcsfontosságú (ahol az ERP bevezetés előtt ezt még nem végezték, komoly ellenállásra kell számítani a vállalat munkatársai részéről, hiszen az adminisztráció értékes időt vesz el a munkától, azonban ez nem megspórolható, így ezt a helyzetet a projekt kezdeti szakaszában érdemes kezelni). Fontos lehet még a szolgáltatási szintek és szolgáltatási teljesítmény követése, az ügyfélinformációk nyilvántartása. Szolgáltató cégeknél igen hasznos lehet a CDP (Client Data Platform) modul, ahol különböző adatforrásokból egy adott ügyfélre vonatkozó adatok egy átlátható, egységes, koherens felületen elemezhetőek. A Dyntell ezt az igényt a rugalmas BI megoldásával kezeli, de léteznek kifejezetten erre feladatra fejlesztett standard rendszerek is a piacon.
A profit számítása egy szolgáltató szervezetben speciális, mivel rendszerint több részleg vesz részt közösen az értékteremtésben, és többféle tevékenységet is végezhet egy adott részleg munkatársa. Megoldásként az értéklánc-alapú működési modellt javasoljuk, ahol a munkatárs rögzíti, mely értékláncon végez munkát az adott ügyfelénél vagy projektben, így a ráfordítás és a bevétel viszonya értéklánconként kimutatható. Ha bármelyik értékláncon 20%-nál kisebb a profit, akkor ott biztosan van tennivaló.
Termelő tevékenység: a gyártók csoportosítása
Sok szoftverszállító úgy gondolja, hogy ha látott egy gyártó céget, akkor olyan, mintha látta volna az összeset. Ez fényévnyi távolságban van az igazságtól, ugyanis a gyártási tevékenységek között óriási folyamati különbségek lehetnek. Sőt a gyártóknál azt is megfigyeltük, hogy ugyanolyan tevékenységű ügyfelek is másképpen képzelik és működtetik a termelési folyamatot. Magyarországon például három fólianyomda ügyfelünk van, gyakorlatilag ugyanazt gyártják, de mindhárom más kialakítással kezeli a gyártási folyamatát a rendszerünkben.
Ráadásul vannak olyan gyártó ágazatok, amelyeknél speciális ERP folyamatok szükségesek. Ilyen például a klasszikus nyomdai tevékenység, ahol az előkalkulációs folyamat különleges, vagy az élelmiszeriparban egy húsüzem vagy malom, ahol szétbomló technológiát kell kezelni, azaz a receptúrában (BOM – Bill of Material) nem összeépülnek az alapanyagok, hanem például egy búzaszemből (alapanyag) lesz több termék (liszt, korpa, ocsú).
A teljesség igénye nélkül két felosztási lehetőség szerint vesszük végig a gyártókat:
- gyártási folyamat típusai szerint a diszkrét / folyamat / batch / job shop csoportosítás,
- gyártási volumen szerint kisszériás, nagyszériás és egyedi gyártókat tudunk megkülönböztetni.
A gyártók esetében az ERP és a hozzá kapcsolódó kontrolling rendszer legfontosabb mérőszáma, hogy mennyire pontos a készletvezetés a rendszerben, mennyire bízhatunk meg egy raktárkészlet kimutatásban. A másik fontos értékmérő, hogy milyen részletességgel tudjuk megmondani a gyártási önköltséget (közvetlen és közvetett költségekkel egyaránt), egy termékcsoportnál vagy terméknél, bármelyik időszakra. Hiszen ha pontosan látjuk a költségsorokat, akkor egyszerűen finomhangolhatók, és jelentős profit növekedés érhető el. Referenciának használhatjuk a fontos konkurenciáink profit margin számait, hiszen a célunk az, hogy elérjük a globális vállalatok termelékenységi szintjét a magyar középvállalatoknál is. Addig kell optimalizálni a hatékonyságot, amíg a profitráta el nem éri a szegmensünkben jellemző legértékesebb vállalatok nyereségességét.
A tervezéstől az üzembehelyezésig ívelő, integrált termék adatmodell egyszerre segíti a termelés hatékonyságának javítását és a testreszabással növekvő összetettség kezelését a teljes értéklánc mentén.
Digitálisan támogatott munkavégzéssel a képzett szakemberek hiányából adódó problémák hidalhatók át, például az újonnan belépő alkalmazottak gyors betanításán keresztül, vagy a folyamatokat kisebb lépésekre bontva, amelyekben a kevésbé képzett kollégák is könnyebben elboldogulnak a feladatokkal.
Adatvezérelt folyamatoptimalizálással a gépgyártók a teljes eszközhatékonyságot és termékeik hozzáadott értékét is növelhetik.
A gyártási technológiával integrált informatikai infrastruktúra és fejlett analitika segíti a dinamikus ütemezést, terheléselosztást, átirányítást és teljesítmény-felügyeletet, amivel különösen az összeszerelés végső szakaszaiban javítható jelentősen a termelékenység.
Folyamat-monitorozáshoz és minőség-ellenőrzéshez telepített szenzorokról érkező adatok elemzésével a zárt hurokban kialakított vezérlés azonnal észleli a határértékektől való eltérést, és a szükséges korrekciók elvégzésével minimalizálja a selejt vagy az átdolgozás mennyiségét.
Egyre megfizethetőbbé válnak a fejlett képességekkel bíró robotok, ezért az automatizálás az összeszerelés végső szakaszára is mindinkább kiterjed – például az emberek mellett dolgozó, mesterséges intelligenciával felvértezett együttműködő robotok (kobotok) formájában –, lehetővé téve a bérköltség további csökkentését.
Ha nagyobb karbantartó részlegünk van, akkor érdemes megfontolni a karbantartás-menedzsment modul (CMMS) beszerzését. Egy nagy üzemben a munkatársak munkaidejének jelentős része megy el arra, hogy valós vagy vélt akadály esetén keresik a karbantartókat. Egy jó CMMS rendszerrel drasztikusan lecsökkenthetők a gépállás idők.
Diszkrét gyártás (discrete manufacturing)
Diszkrét gyártással egymástól fizikailag elkülöníthető alkatrészekből felépülő termékek, például szórakoztató-elektronikai, számítástechnikai eszközök, háztartási készülékek, járművek (autók, vasúti kocsik), különböző gépek, illetve ezek gyártásához felhasznált alkatrészek készülnek. Jellemző, hogy a műveletek sorrendje nem kötött, az alkatrészek és a termékek gyártása is történhet párhuzamosan, illetve más-más időpontban és helyszínen, ez a folyamatok tervezése, felügyelete, optimalizálása és átalakítása, a minőség-ellenőrzés és a beavatkozás szempontjából is jelentőséggel bír.
Diszkrét gyártásban készülhetnek nagyon összetett és egyszerűbb felépítésű, uniformizált vagy egyedileg konfigurált termékek is, kicsi vagy nagy sorozatban, ami az irányítással összefüggő igényeket is meghatározza.
Folyamat alapú gyártás (process manufacturing)
A gyógyszer-, élelmiszer és vegyiparban folyamat alapú vagy receptúra alapú gyártásnak nevezzük, amikor a gyártó cég az alapanyagok feldolgozásával, vegyítésével formulák, receptúrák szerint állít elő élelmiszereket, italokat, gyógyszereket, kozmetikumokat és vegyipari termékeket. Ezeknél az ügyfeleknél általában fontos az alapanyagok beérkezéskori pontos mérése, minősítése és rendkívül pontos nyomonkövetése a gyártási folyamatban. Folyamat alapú gyártásnál specialitás, hogy a folyamat számos változója eltérően befolyásolhatja az anyagfelhasználást és a műveleteket, ezért a szoftvermegoldásnak is rugalmasabbnak kell lennie, mint egy diszkrét gyártó esetében.
Batch alapú gyártás
A folyamat alapú gyártás egyik alkategóriájának is tekinthető, ahol egy termék különböző receptúrák alapján vagy egy receptúrából különböző termékek is gyárthatók. Például egy sörgyárban egy adott reptúrából gyártott terméket különböző kiszerelési egységekbe tehetik (üveg, doboz, hordó). Ide tartoznak azok a gyárak, ahol az alapanyag természetes eredetű (pl. bányászati termék), minősége nem konstans, de a gyártott terméket egy adott minőséggel kell gyártanunk, ezért a forrásjegyzékben még nagyobb rugalmasságra van szükség. Egy ilyen cégnél a minőségbiztosítás a gyártás teljes folyamatában kiemelt jelentőséget kap, és a gyártástervezés is komoly kihívásokat tartogat.
Job Shop (műhely alapú) gyártás
A többi folyamattípustól eltérően a job shop termelési területeket használ, nem pedig összeszerelő sorokat. A munkaállomások munkaműhely-szerűen történő szervezése lehetővé teszi a gyártók számára, hogy egy egyedi termékből egy változatot vagy akár néhány tucat darabot is elkészítsenek. Ha a vevői igény megkívánja, a művelet egy különálló gyártósorrá válhat, ahol a kiválasztott műveleteket potenciálisan automatizált berendezések váltják fel. ERP bevezetésnél nagyon fontos, hogy a bevezető cégnek legyen ilyen tapasztalata.
Például egy ruhagyárban, ahol egyedi igényeket is figyelembe vesznek, a műveletek, a folyamati sorrend, az alapanyagok felhasználása függhet a ruha méretétől és a vevő egyedi igényeitől (ruha anyaga, színe, egyedi szabás, plusz részek stb.).
A diszkrét gyártókat elsősorban az különbözteti meg, hogy hány termékváltozatot és mekkora átlagos darabszámot állítanak elő, és ennek alapján a diszkrét termelés három altípusba sorolható:
Kisszériás gyártás
Kis darabszámban, de nagy mértékben testre szabott termékeket (pl. anyagmozgató és más gépeket, vasúti járműveket) gyártó vállalatok egy-egy sorozatra vagy akár darabszámra vetítve keresik a hatékonyságnövelés lehetőségeit. Ezen gyártási folyamattípus előnye az egyedi gyártás folyamattípushoz képest a kedvezőbb eszközkihasználás, az alacsonyabb fajlagos előállítási költség, valamint a gyártási sorozatok váltásakor a nagyobb rugalmasság. Hátránya azonban, hogy a gyártástervezés komplexebb, a műveletközi készletek szintje magasabb a folyamatos technológiákhoz képest, illetve a gyakoribb termékváltás okozta átállási idők és költségek is magasabbak.
Magyarországon meglehetősen sok kisszériás gyártó vállalat működik, akik digitalizáltsága kulcsfontosságú a magyar gazdaság szempontjából. Mivel a kisszériás gyártóknál a folyamatok összetettek, a termelékenység a strukturáltság növelésével és rendszerben való gondolkodással növelhető, és csak ezt követően érdemes nekifogni a gyártástervezés digitalizációjának. Csábító lehet a cégvezetők számára a grafikus gyártástervező felület, és egy jól szervezett cégben ez valóban sokat hozzáadhat a tervezhetőséghez és a termelékenységhez, azonban a megfelelő alapok nélkül ez is csak a káoszt növelheti.
Nagyszériás gyártás
A testreszabható termékeket nagy darabszámban gyártó vállalatok (pl. autógyárak, ipari alkatrészeket szállító üzemek) nagyobb rugalmasságra, variálhatóságra törekednek, amit nagy teljesítménnyel, rövid átfutással és következetesen magas minőséggel kell egyensúlyozniuk.
A tömeggyártott (pl. elektronikai) termékeket szállító vállalatok pedig a termelés automatizálását és a teljes eszközhatékonyság (OEE) maximalizálását célozzák, ugyanakkor kellő rugalmasságot kell tartaniuk, hogy a termékmix változásához gyorsan alkalmazkodhassanak. A nagyszériás diszkrét gyártás a legelterjedtebb a világban, ezért a multi monolit ERP-k ezt tudják legjobban kezelni.
Egyedi gyártók
A Dyntell ügyfélkörében egyértelműen azonosíthatók az egyedi gyártók, akik olyan kisszériás diszkrét gyártó vállalatok, ahol minden egyes termék egyedi. Az ilyen cégeknél a forrásjegyzék (BOM, technológia) általában nem építhető előzetesen. Az előkalkuláció a hasonló, már gyártott termékek extrapolációjával történik, és az utókalkulációban a pontos visszamérés visszacsatolása fontos az előkalkulációhoz, hogy a következő ajánlatadásnál pontosabb információkból indulhassanak ki (itt gyakran a mesterséges intelligencia tud hatékonyan segíteni).
A projektgyártás az egyedi gyártás olyan komplex változata. A gyártási műveletek sorrendje egyedi minden termék esetében, a gyártási folyamat költséges és időigényes. A projekt alapú gyártás sajátossága még, hogy a termékek általában bonyolultabbak, több erőforrás szükséges hozzájuk, ezért a gyártástervezés is sokkal komplexebb ezekben az esetekben, amire egy általános célú ERP általában nincs felkészítve.
Az egyedi gyártók körébe sorolható például az építőipari kivitelezés is, sok specialitást tartalmaz, az itt használatos ERP-t projekt-szemlélet alapú működésre hangoljuk általában.
Agrárium
A kisebb mezőgazdasági, kertészeti, erdőgazdálkodási és állattenyésztő cégek általában szakrendszerekkel kezelik le a működésüket, de ők nagyon nehezen tudják az önköltségüket számítani és gyakran még a készletvezetés sem működik jól. Nagyobb agrár cégcsoportnál általában a pénzügyi, önköltségszámítás igények miatt merül fel a komplex vállalatirányítási rendszer bevezetése és Magyarországon két olyan ERP van csak, ami az agrárium szakmai kihívásainak és az integráltság feltételeinek is eleget tesz.
To Cloud or not to Cloud? Felhő, helyben telepített vagy hibrid?
Nagyon sok jogos és képzelt ellenérzést találunk a “felhővel” szemben a magyar vállalatvezetők körében, ezzel nem is szeretnék ezen írás keretein belül foglalkozni.
Biztosan léteznek olyan vállalati folyamatok, amelyeknek a lekezelése, a felhőből történő szoftveres támogatása egy adott internet sávszélességen és megbízhatósági szinten nem lehetséges. Egy FMCG nagykereskedő ügyfelünknél a PickToLight rendszer segítségével kitárolt cikkek egy futószalagra kerülnek, ahol egy kamerarendszer azonosítja a termékeket egy gyakran változó háttér-adatbázisban tárolt információk felhasználásával, és ez alapján szortírozza a dobozokat. Ha egy azonosítási lépésnél az adatbázis nem lenne elérhető egy másodpercre, akkor az azonosítás sikertelen, és vagy káosz keletkezne a kiszállításnál, vagy meg kellene állítani a futószalagot. Így az elvárt üzembiztonságot a rendszer helyben telepítésével (on-premise) tudtuk megoldani.
Mindazonáltal az USA-ban egy KKV már meg sem érti, hogy mit jelent az, hogy egy szoftvert le kell tölteni valahonnan a számítógépére, mert mindent a felhőből használnak és azt a történelemből megtanulhattuk, hogy a technológiák nyugatról keletre mozognak. Szóval biztos vagyok benne, hogy 10 év múlva a Közép-Európai cégek jelentős részénél az ERP már a felhőben lesz.
Mi a Dyntellnél egy valódi hibrid megoldást ajánlunk, ami azt jelenti, hogy az ügyfél eldöntheti, hogy az erp rendszer adott modulját helyben telepítve vagy a felhőben, webes felületen szeretné-e használni.
Self-service ERP bevezetés
Egy vállalatirányítási rendszer bevezetésénél a szoftver licenc díja komoly teher lehet, azonban ha minőségi szoftvert szeretnénk, akkor azt meg kell fizetni. Szoftverfejlesztő cégként pontosan látjuk, hogy ez korántsem olyan profittartalmú bevétel, mint azt sok esetben az ügyfelek gondolják, hiszen a rendszer funkcionális terjedelmét, üzleti logikáját folyamatosan fejleszteni kell, és a szoftvertámogatási díjak csak a szoftver technológiai szinten tartására nyújtanak fedezetet az IT iparági, valamint a műszaki és technológiai haladásnak megfelelően. Az ERP rendszer bevezetési projektje során – természetesen – az élőmunkánál (különféle szakértői tevékenységek esetében) is mélyen zsebbe kell nyúlnunk, ha a legjobb szakembereket szeretnénk alkalmazni. Ha hatékony, egyedi igényeinknek megfelelő rendszert akarunk építeni, azt csak olyannal lehet, akinek drága az ideje. A magas óradíjak mellett a másik probléma az implementációhoz (bevezetéshez) szükséges munkaórák tervezett mennyiségének becslési nehézsége. Egyrészt ahhoz, hogy tisztán lásson a szállító egy rendszertervet kell készítenie, másrészt egy rendszerterv definíció szerint nem lehet 80%-nál pontosabb. Másrészt a szükséges munkaórák számát nagyban befolyásolja a felhasználók fogadókészsége, az ügyféloldali projektszervezet tagjainak előképzettsége, informatikai és szakmai jártassága és tapasztalata, együttműködési készsége és képessége, valamint motiváltsága.
Sok cégvezető abban hisz, hogy egy csodálatosan leegyszerűsített felhasználói felülettel, ahol nagyon kevés adatbeviteli mező szerepel (amit akár egy tegnap a céghez felvett felhasználó is azonnal tud használni), majd varázsütésre megoldódik minden gondja. A letisztult, szép adatfelviteli formok nélkülözhetetlen elemei a jó ERP-nek, a folyamatok végváraiban (raktározás, gyártáskönyvelés) mobil felületeken működik ez a szemlélet, és a mesterséges intelligencia is nagyon sokat tud segíteni abban, hogy terelje a jó irányba (legalábbis abba a jó irányba, amit ő annak gondol) a szoftver felhasználókat, de mindig azt szoktam ilyenkor megkérdezni a cégvezetőtől, hogy szerinte a cége működése mennyire egyszerű? Mennyi kivétel, szükséges elakadás-kezelés lehet a folyamatokban? Hányféle szabályozásnak és szabványnak kell megfelelniük? Még a legegyszerűbben működő cég folyamatai is összetettek, lehetetlen ezt a bonyolultságot egy bizonyos komplexitási szint alá vinni a szoftverekben. A legjobb esetben is a komplexitás elrejthető a háttérben (például a beállításoknál), de ezt a munkát valakinek el kell végeznie. Illetve itt is igaz az, hogy az emberi intelligencia tud a legtöbbet tenni azért, hogy egy szoftver egy jól elvégzett bevezetésnek és testreszabásnak köszönhetően könnyebben használható legyen.
Talán a mesterséges intelligencia fejlődése helyettesítheti a programozók egy részét, és a jövőben csökkenhetnek majd a licenc díjak, azonban az ERP bevezetésnél a folyamati testreszabásoknál szükséges élőmunka esetében ettől még messze vagyunk.
Minden, az élőmunka kiváltására használható eszköz hatékonyabbá teheti a bevezetési folyamatot, és rendkívül fontos a jövőbeli rendszerek hatékonyabb használatba vétele szempontjából
A Dyntell dolgozik egy forradalmi eszközön, ami az üzleti rendszerek e komoly problémáját, az igen jelentős élőmunka költséget (mind a szállító, mind a felhasználók részéről) csökkentheti.
Ez a Dyntell Process Map folyamattérkép, amely segítségével grafikusan megjeleníthetők a vállalat üzleti folyamatai. Ennek egy mélyebb, részletesebb szintje a BPMN 2.0 üzleti modell (https://www.bpmn.org/), amelyből már SIPOC modellek (https://hu.wikipedia.org/wiki/SIPOC) generálhatók, amik egyértelműen megfeleltethetők az ERP konfigurációs utasításainak.
Folyamatmodellező nyelvek mindig is léteztek, ezeket sokszor egy szakember is csak maximum megnézte, de ez alapján elég nehéz volt neki is elképzelnie a tényleges üzleti folyamatot, és esélytelen volt az ügyfél kulcsfelhasználójának, akinek általában nincs informatikai végzettsége. A helyzet hasonló a háztervezéshez, ahol a kivitelezési terveket persze meg tudom nézni, de nagyon ritkán jelenik meg a terv alapján a szemeim előtt a ház képe. Ezzel szemben, ha egy 3D modellező rendszerbe betöltöm a ház tervrajzát, akkor virtuálisan körbe tudok sétálni a házon. Hasonló értéket ad a folyamattérkép a BPMN modellhez.
AZ ERP-hez kapcsolódó grafikus felületen például felépíthető szabványos folyamat, ami megjelenik vizualizálva a folyamat térképen és a felhasználó át tudja rendezni drag&drop technikával a folyamat egyes elemeit, valamint paraméterezheti is részleteiben ezeket. Mindez össze van kötve az ERP-ben tárolt üzleti logikával, így bárhol történik változás, egy frissítés után a másik rétegben automatikusan megjelenik a módosítás. Ez azt jelenti, hogy a felhasználó pl. ki tud próbálni egy alternatív gyártáslejelentési folyamatot úgy, hogy átrendezi a folyamat elemeit grafikus felületen és frissítés után az új gyártáslejelentést kipróbálhatja a bizonylatok szintjén az ERP felhasználói felületén, de arra is lehetőséget ad, hogy az auditra érkező vevőnek az éppen aktuális folyamtunkról kinyomtassuk a részletes térképet.
Ez az iteratív, önkiszolgáló folyamat lehetőséget nyújt arra, hogy egy megfelelő tudású felhasználó a vállalaton belül finomra hangolja a folyamatokat, és ez út lehet egy költséghatékony ERP bevezetéshez, ahol a szállító tanácsadási szolgáltatásait csak minimális mértékben kell igénybe venni, így jelentős élőmunka és implementációs költség spórolható meg.
Ez a digital twin koncepció ERP-ben történő megjelenése, ahol a vállalat ingyenes tesztelési időt kap arra, hogy meggyőződjön arról, hogy megfelelő lesz-e neki az üzleti rendszer, és csak ezután kell elköteleznie magát.
Digital twin (digitális ikrek)
Ma már egyre több iparágban használnak ún. digitális ikreket, amelyek a rendelkezésre álló adattömeg feldolgozásával részletes betekintést adhatnak a szakembereknek egy adott folyamatban felhasznált eszköz vagy egy tervezési fázisban lévő termék tulajdonságairól és működéséről.
A digitális ikrek valódi, fizikai eszközök vagy rendszerek virtuális másolatai, amelyeken az adattudósok szimulációkat futtatnak annak érdekében, hogy üzembehelyezésük előtt teszteljék ezeket az objektumokat.
A digitális másolatok megjelenése amellett, hogy támogatja a hatékony döntéshozatalt, biztonságosabb és fenntarthatóbb működést tesz lehetővé a gazdaság számos területén.
A folyamattérkép eszközzel nem fizikai eszközt, hanem eleve egy digitálisan létező ERP rendszert másolunk le egy jobban áttekinthető folyamattérkép grafikus vizualizációjába. A folyamattérkép egyes elemei átrendezhetők, átparaméterezhetők, amit egy néhány napos felkészülés és vizsga után, akár a cég alkalmazottja is tud működtetni. Az eggyel mélyebb BPMN réteg kezelése már nagyobb felkészülést igényel, mivel azonban ez egy szabványos üzleti modellező nyelv, az ezt ismerő szakemberek elérhetők a munkaerőpiacon.
A folyamattérkép egyes pontjaihoz becsatornázhatók valós adatok (pl. az éles IoT eszközök által generált adatok), és így laboratóriumi körülmények között vizsgálható az éles ERP várható működése az aktuális körülmények között.
Generative AI használata a vállalati digitális transzformációban
Generative AI-nak nevezzük azokat a gépi tanuló eszközöket, amiket arra terveztek, hogy új tartalmat hozzanak létre írott szöveg, hang, képek vagy videók formájában az általuk korábban feldolgozott tartalmak alapján (pl. ChatGPT, Gemini, Pika).
A Generativ AI forradalma hamarosan lehetővé teszi azt, hogy ahelyett, hogy a szoftvereket kattingatnánk vagy programoznánk, kommunikáljunk a számítógéppel, és a hagyományos szoftverhasználat helyett együttműködjünk velük.
Az ERP “programozása” annak a szakértői folyamatnak feleltethető meg, amely során a tanácsadó implementálja a vállalati folyamatok üzleti logikáját az ERP beállításaiba. Ezt a rendkívül tudásintenzív tevékenységet fogják tudni kiváltani a Generativ AI eszközök a Process Maphoz hasonló megoldások segítségével – de ez már egy másik történet.
A következő részben az üzleti intelligencia rendszerekkel fogunk foglalkozni, amelyeket az ERP rendszerek kiterjesztéseinek tekinthetjük, és nélkülük elképzelhetetlen a modern vállalatirányítás és üzleti kontrolling.