Magyar KKV-ként hogyan szerezhet versenyelőnyt az új technológiák segítségével?
Az egyik reggel az autópályán autózva egy óriási seregélyrajt láttam a szántóföld felett, akik mozgó, meglepően rendezett geometriai formákat rajzoltak az égre. Még állatrendszertanból tanultuk, hogy ez a mormolás. Láttam is korábban kisebb rajokat, de nem gondoltam volna, hogy ez ilyen óriási léptékben is működőképes. Az élmény az alábbi videóhoz volt hasonlatos, csak még ennél is több madár volt a rajban:
Hogyan képesek a madarak a rendezettséget megtartani ilyen nagy sebességnél? Nem csak a szomszédos repülő madaraknak kell szinkronban lennie, hanem a teljes csapatnak, hiszen ha ellentétes irányú mozgások indulnának el, akkor az “áramlás” gyorsan turbulenssé válna, és a madarak összeütköznének.
Egy másik példa a makréla raj szintén koreografált mozgása, amikor egy ragadozó halat akarnak elriasztani:
A vízióm egy mormoláshoz hasonló együttműködés a magyar KKV-k között, akik a modern technológia segítségével, összehangoltan képesek versenyelőnyt szerezni a világban. Gyors előrehaladással, a technológia segítségével alkalmazkodva a gazdasági környezet változásaihoz, egymással nem összeütközve piacvezetővé válhatnak. Ehhez persze meg kell tanulnunk együttműködni, és talán akkor azt a feladatot már nem is lesz nehéz megoldani, hogy a különálló vállalati idegrendszerek hogyan tudnak összekapcsolódva egy nagyon hatékony működést megvalósítani a fenntartható fejlődés szolgálatában.
“The best way to predict the future is to create it yourself”
Peter H. Diamandis
VUCA környezet
A COVID járvány döbbentette rá a vállalat vezetőket, hogy az addigi viszonylag jól tervezhető világunk a komplikált szintről komplex szintre lépett, és ezzel nehezen tervezhetővé, sőt bizonyos területeken tervezhetetlenné vált. Erre az érzésre az orosz-ukrán háború kirobbanása után bekövetkező bizonytalanság ráerősített, és azóta a gazdasági elemzők 2010 évek végi magabiztossága már a múlté. Néhányan a III. világháború rémével riogatnak minket, az energia- és nyersanyagárak rally-ját mindenki a saját bőrén érezte, és eddig stabil beszállítói láncok omlottak össze kártyavárként. Jelentősek a pénzügyi hatások, gondoljunk csak az inflációra és az alapkamat emelésekre, és mindezek mellett a diadalútját járja a generatív mesterséges intelligencia.
A mostani globális helyzet komplexitása hasonlít arra a környezetre, ami a Szovjetunió összeomlása után alakult ki, és aminek a leírására az USA Katonai Akadémiája 1987-ben a VUCA modellt dolgozta ki. A VUCA négy angol szó kezdőbetűiből alkotott betűszó:
- Változékony (volatile)
- Bizonytalan (uncertain)
- Komplex (complex)
- Kétértelmű (ambiguous)
VUCA környezetben az információk mennyisége nő, megértésük utánajárást igényel, és nem adható egyértelmű megoldás, mivel az elemeik esetleges megváltozása drasztikus hatásokat eredményezhet. Ugyanakkor sokkal gyorsabb döntéshozatal szükséges, mert a döntéshez rendelkezésre álló idő jelentősen csökken.
Kaotikus események leírására jól használható a modell, de inkább csak a diagnózist rajzolja fel, a megoldásra nincs biztos képlet. Azt érezzük, hogy ha felbukkan egy lehetőség, akkor sokkal kevesebb időnk van azon töprengeni, hogy belevágjunk-e vagy sem, és a döntésünkhöz kevesebb segítséget tudunk kapni.
A VUCA modell azt viszont egyértelműsíti, hogy egy ilyen világban csak rugalmas, az alapjaiban is gyorsan változtatható rendszerrel leszünk csak sikeresek, és ez az információs rendszerek világában is igaz. A drága, monolit rendszerek egy statikus struktúrában jól működtek, azonban az új VUCA világban a rugalmatlanságuk folyamatos veszteséget okoz az alkalmazó vállalatoknak. Elemekből összerakható, költséghatékonyan átalakítható rendszerekre lenne szükség, minél rövidebb elemzési ciklusokra, majd gyors visszacsatolásra.
Az IT rendszerek komplexitása
Egyre többen érezzük Magyarországon is, hogy a világ gyorsul körülöttünk. Ha tartani akarjuk az első fejezetben említett “egészséges növekedést”, akkor rá kell jönnünk, hogy nem csak növekedési, hanem innovációs kényszerben vagyunk. Új gyártó gépet, targoncát, notebookot beszerezni bárki tud. Az igazi innováció az, hogy az általunk legjobban ismert iparágat, ahol a vállalkozásunk működik újragondoljuk a saját ötleteink alapján: hogyan lehetne jobban, gyorsabban, profitábilisabban csinálni ugyanazt. Rengeteg zseniális ötletet hallgattam végig magyar emberektől, de megvalósulni sajnos nagyon keveset láttam. És nem azért nem valósultak meg ezek az ötletek, mert a cégveztők nem léptek volna a tettek mezejére. Szinte kivétel nélkül mindenki belevágott, de a második-harmadik kudarcba fúlt nekifutás után elvesztették a lendületet.
Sok esetben az ötlet megvalósításához komplex informatikai folyamat kivitelezése szükséges, és ez jóval keményebb diónak bizonyul, mint amilyennek elsőre tűnik. Szinte mindenkinek van tapasztalata már az informatikában, és mint a focinál is, itt is mindenki jobban tudja mit-hogyan-mennyiért kellene csinálni, és miért nem jó az, ahogyan a szakember/profi gondolja. Hányszor hallottam már: “Hát ezt a fejlesztést az egyetemista fiam megcsinálja 1 óra alatt, mi kerül ezen ennyibe?”. Ezt a jelenséget írja le jól a Dunning-Kruger hatás, aminek egy remek összefoglalóját találjuk egy angol nyelvű Youtube videóban:
de a konkrét szoftveres probléma magyar nyelvű vicces leírása még szórakoztatóbb: https://derrickesharry.blog.hu/2017/03/26/a_csak_egy_mezot .
A komplex IT rendszerek világa már nehezen átlátható, és ezt sajnos sok szállító ki is használja, aminek terjed a híre a piacon. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy az ötlet megfelelő minőségű megvalósításához megfelelő infrastruktúra, komplex szoftver, jó csapat, kiváló projektmenedzsment és sok pénz szükséges. És ha mindez megvan, még akkor is előfordulhat, hogy a konkurensünk előbb lesz kint a piacon az ötlettel.
Meg Whitman alapján ezért a legfontosabb erőforrás a vállalati digitalizációban az idő, azaz arra kell optimalizálni az innovációt, hogy minél előbb használtba tudjuk venni.
A Technológiai Lépcső Modell
Az IT technológiában tapasztalatom szerint biztosan igaz, és más területen is érdekes lenne vizsgálni azt az elképzelést, hogy a fejlődés nem folytonos, hanem diszkrét szinteken, lépcsőfokokon halad előre (erre utaltam az első fejezetben a vállalati sebességváltás hasonlattal). Egy adott szintre lépve a hatékonyság az ott elérhető eszközökkel finomítható, de aki egy szinttel feljebb lépett, az nagyon hamar túlhaladhatja az optimalizált első szint képességeit.
A PC fejlődésében vagy az operációs rendszereknél ez a lépcsőzetesség elég jól tettenérhető. A lépcsőfokok jellegzetessége, hogy nagyon nehéz a technológia megjelenésekor megjósolni, hogy érdemes-e most a következő lépcsőfokra fellépni, vagy ezt kihagyva, a rákövetkező lehetőségnél majd két lépcsőfokot ugrunk felfelé (vagy még többet kihagyva egy békaugrással ugrunk majd fel a lépcső tetejére). Az is problémát jelent, hogy sokszor az előző szint fejlesztéseit, vívmányait kidobhatjuk, ha egy következő szintre lépünk.
Az ERP-nél és a BI-nál is határozottan megjelenik a lépcsőzetes technológiai modell, de a váltás még sokkal nehezebb és költségesebb, ezért a legtöbben azt választják, hogy amíg csak lehet, egy sokkal korábbi szinten próbálják foltozni a technológiai környezet változásával egyre nagyobbá váló lyukakat. Erre a helyzetre nyújt megoldást a composable (összeállítható) ERP, amely segítségével egyik lábunkkal még lent maradhatunk egy korábbi szinten, míg a másik lábunkkal élvezhetjük a magasabb lépcsőfok előnyeit is.
Composable filozófia
Ahhoz hogy az idővel (és amúgy a pénzzel is) spóroljunk, jó segítség lehet az előző fejezetben már említett composable (adaptív moduláris) filozófia, amit szeretnék most részletesebben elmagyarázni. A composable-szemlélet megoldást nyújt a VUCA világ kihívásaira, miközben segítségével megoldható a technológiai lépcső modell két szint együttes előnyeit kihasználó állapot megvalósítása.
Ez a filozófia segít a hiper-összekapcsolt vállalati modell költséghatékony és gyors kialakításában. Békaugrásnak (frog-jump) nevezik az angol terminológiában, amikor valaki egy alacsonyabb szintről – közbenső technológiai lépcsőfokok kihagyásával – rögtön egy magasabb technológia szintre ugrik. Ha szeretnénk az időben előre ugrani, és eközben az üzlet igényeket is kielégíteni, akkor szükségünk van olyan rendszerre és bevezetési módszertanra, ami ezt digitálisan támogatni képes. Azonban szinte biztos, hogy még így is számos ponton kompromisszumokat kell majd hoznunk.
Ami régi, de használható, azt megfelelő platform segítségével – egy alapos üzleti elemzés után – össze kell kötni az új rendszerekkel. Egy olyan rendszert érdemes építeni, ahol függetlenül a üzleti részlegtől és időtől változtatni tudjuk az elérhető alkalmazásokat, ahogyan a vevői igények változnak vagy a technológia fejlődik. Ez a fajta agilitás fogja a jövőben meghatározni egy vállalat versenyképességét.
A Gartner szerint ez az ún. Bimodal IT, és ez adja meg a kellő rugalmasságot a működéshez. A Bimodal IT két módozata:
- 1. mód a hagyományos, stabilitásra összpontosító modell, amely a biztonságra és a pontosságra helyezi a hangsúlyt.
- 2. mód felfedező és nemlineáris, a rugalmasságot és a sebességet hangsúlyozza.
Mivel a composable (adaptív moduláris) fogalom megértése kulcsfontosságú, egy hasonlattal szeretném megvilágítani, mit is jelent ez a filozófia az üzleti szoftvereknél.
Képzeljük el, hogy ahelyett, hogy egy vállalati alkalmazást építenénk, álmaink házát építjük. Ha az új otthonnak a legmerészebb álmainknak is meg kell felelnie, valószínűleg nem egy előregyártott lakótelepi házba vagy sorházba szeretnénk befektetni. Bár ezek is szép helyek lehetnek, de nem teszik lehetővé, hogy családunk pontos igényei szerint építsük fel otthonunkat.
Ebben az analógiában az előregyártott házak olyanok, mint egy alacsony testreszabási lehetőségekkel rendelkező, dobozos rendszer, ahol néhány lehetőség közül választhat. Dönthetünk a festék színéről, a konyhapult anyagáról, és talán még a padlóburkolat anyagáról is. De az alaprajz fix. Ugyanez igaz a lakótelepi lakásra is: ahol amit a sebesség és a könnyű használat terén nyerünk, azt elveszítjük a testreszabhatóság terén. Persze a saját ház építése beépítetlen telken komoly vállalkozás. Szükségünk lesz egy képzett építészre, aki megtervezi az otthonunkat, és együttműködik a várossal a tervek jóváhagyása érdekében, és az összes alapinfrastruktúrát saját magunknak kell megépítenünk. Számtalan olyan problémával fogunk találkozni, amely teljesen egyedi, és csak a mi házunk esetén merül fel. Mi lenne azonban, ha kihasználhatnánk az előregyártott házak szabványosításának előnyeit, miközben megőrizhetnénk azt a képességet is, hogy teljesen testreszabjuk a házunkat? Pontosan ez az, amire a composable fejlesztés képessé tesz bennünket: egy testreszabható LEGO élmény.
Természetesen ahhoz, hogy egy composable üzleti rendszer jól működjön, szükséges az egyes elemek kontrollja, menedzsmentje, átrendezési lehetősége az üzleti felhasználónak is elérhető módon (minél kisebb szállítói segítséggel). Ehhez egy olyan platform-jellegű megoldás szükséges, ami támogatja ezt a filozófiát, illetve az alkalmazások részéről szükségesek az API felületek (vagy azok kiváltása, lásd alább), és komoly problémákat jelenthet a főleg a nagyobb monolit rendszereknél jellemző, nem elég rugalmas licencelési politika.
Tehát az új megközelítés jelentős szoftveres változtatásokat igényel a szállítóknál, és gondolkodásbeli/hozzáállásbeli változásokat a bevezető cégeknél. Mi a Dyntellnél 5 éve dolgozunk ennek kivitelezésén, de még mindig bőven van tennivalónk.
Mit kell tudnia a composable ERPnek?
A composable képességhez szükséges technológiát az üzleti szoftverek gyártóinak kell felépítenie. A felhasználó vállalat feladata csupán annyi lesz, hogy megfelelőt megtalálja.
Jelenleg a monolit ERP rendszerek elég rosszul állnak a composable képességhez szükséges infrastruktúra kialakításával, náluk még biztosan hosszú éveket vesz igénybe, amíg be tudnak lépni a versenybe.
Négy alapvető feltételnek kell megfelelnie annak a platformnak, ami a composable filozófia megvalósítására vállalkozik.
1- Microservice alapú fejlesztés
Az előző fejezet elején írtunk erről (pláza hasonlat). A microservice koncepció 2011-ben jelent meg először, de az architektúra csak 2015 után kezdett el hozzá kialakulni. Azok az üzleti szoftververziók, amelyeket 2015 előtt kezdtek el fejleszteni, biztosan nem támogatják ezt a fejlesztési formát, és a probléma, hogy a meglévő kód átírása egyelőre nagyon nehézkes, és nagyon sokba kerül. A monolit rendszerek gyártói közül néhányan már elkezdték az új fejlesztést, míg mások még halogatják az indítást. Mi a Dyntellnél 2018 óta microservice alapon fejlesztjük a Platformunkat, és elkerülhetetlennek látjuk, hogy ez az architektúra a közeli jövőben nélkülözhetetlenné váljon üzleti környezetben.
2 – API – mindenek előtt
A szoftverek közötti kommunikációt az ún. Application Programing Interface (alkalmazás-programozási interfész) biztosítja. Ezen keresztül az adatok át tudnak az egyik alkalmazásból a másikba jutni és ott felhasználhatóvá válnak. A composable-architektúránál az API kialakítása elsődleges, és együtt halad a rendszer fejlesztésével, hogy minden pontján tudjon csatlakozni más rendszerekhez. A kialakított platformban a jogosultságkezelés központosított, tehát arra is ügyelnek, hogy az adott felhasználó az adatot láthatja-e, módosíthatja-e stb.. Lehetőség van arra is, hogy az API felett egy modern adatbeviteli felületet is biztosítsunk a régi alkalmazás számára.
3 – Felhő alapú (Cloud-native)
Definíció szerint a composable platform a felhőben van telepítve, de bizonyos esetekben (a Dyntellnél is) lehetőség van hibrid kialakításra, ahol a régi szoftverek vagy a rendszer egyes részei, moduljai maradhatnak helyben telepítve.
4 – Elosztott (Headless)
Klasszikus hasonlattal, ha kiveszek egy modult használat közben a rendszerből, akkor attól még a rendszer többi részének működőképesnek kell lennie. A teljes elosztottság üzleti rendszerekben nem elérhető, de törekszünk rá.
Új időtöltés
A munkatársakat először a mindennapi életükben fogja a változás elérni és már most fontos tudatosítani, hogy 10 év múlva az Ön cégében sem a billentyűzetet püfölik és az egérrel kattingatnak majd a dolgozók. Ugyanúgy fogunk beszélgetni a telefonunkkal és a számítógépekkel, mint most a kollégáinkkal – csak sokkal óvatosabban tesszük, mert rendkívül okosak lesznek, és mindent, amit látnak, hallanak, azt beintegrálják a tudásbázisukba.
Ez biztosan sokakban ellenérzéseket válthat ki, hitetlenkednek, és vallják, hogy ők biztosan nem fognak ilyet használni. De gondoljunk csak vissza, milyen változásokat éltünk át a közelmúltban.
Az első a rádió és a televízió megjelenése volt. Manapság az emberek világszerte ébren töltött idejük jelentős részét más emberekről készült hang- és videofelvételek fogyasztásával töltik.
A második az internet volt. Statisztikák szerint napjainkban napi öt-tíz órát töltünk el azzal, hogy valós időben interakcióba lépünk más emberekkel, akik közül sokan korábban idegenek voltak a számunkra. Vagy csak gondoljunk arra, hogy az okostelefonok megjelenése előtt mire használtuk a telefonunkat, és mire használjuk most.
A harmadik pedig a mesterséges intelligencia. Néhány év múlva arra fogunk törekedni, hogy szinte minden időnket olyan szoftverekkel való interakcióval töltsük, amelyek látszólag értenek minket és a körülöttünk lévő világot, és valós időben tudnak segíteni a tevékenységeinkben. És nem kell sokat várni azokra az agy-számítógép interfészekre sem, amelyek segítségével a gondolatainkkal tudunk majd kommunikálni a szoftverekkel.
Mindenki maga döntheti el, hogy használja-e ezeket a vívmányokat, mint ahogyan most Ön is eldöntheti, hogy este megnézi-e a kedvenc sorozatának a következő részét a streaming platformon.
Milyen munkatársakra van szükségünk az áttöréshez?
A digitalizációs technológiák alkalmazásában lehet egy pont, amikor katarzis-szerűen áttörés történik, és az IT-ban nem jártas vezető számára is egyértelművé válik a technológiai előny, amit elért a vállalat. Ennek az írásnak a legfontosabb célja, hogy minél több magyar cégvezető érje el ezt a katarzist. De ez az “áttörés” nem rögtön és nem könnyen jön el. Sok energiát és pénzt kell befektetni, mint ahogy minden új építésébe, és ahogyan a bevezetőben írtam, sajnos nincs biztos győzelemhez vezető útvonal.
Nem javaslom az egész folyamat kiszervezését. Minden szállító a saját termékeit és szolgáltatásait fogja előtérbe helyezni, és ha valakinek kalapács van a kezében, akkor mindent szegnek néz.
Természetesen nem lehet külső, szakértő szállítók nélkül áttörést elérni. A saját rendszert fejlesztő vállalatok előbb-utóbb minden esetben rájönnek, hogy jobb, ha a saját szakmájukkal foglalkoznak. Viszont azt javaslom, hogy ne tendereztetéssel kezdje a digitalizációs átállást, hanem olyan belső szakember megtalálásával vagy kiképzésével, aki átlátja a vállalata folyamatait, és a fogékony a modern informatikai technológiákra, az AI alkalmazásának lehetőségére. Olyan emberre van szüksége, aki ha végigmegy lean szemlélettel a vállalaton, és lát egy megoldandó problémát, akkor képes azonosítani, hogy a probléma megoldására milyen informatikai, akár mesterséges intelligencia technológia lehet megfelelő. Az ehhez szükséges teendőket specifikálni tudja, és jobb esetben ő maga meg is valósítja egy olcsó alkalmazással, vagy egy fejlesztő céggel gyors megoldást hoz rá.
Ahogyan a fröccsöntő géphez olyan gépész szaki kell, akinek mindig van még egy ötlete, ha tizedjére sem sikerült beállítani a szerszámot, úgy a folyamatokhoz is kell egy vagy több digitalizációs szakember, akik megtalálják Önnek azokat a rendszereket, amivel a hatékonyság ugrásszerűen növelhető az üzemben, az irodában vagy a webáruházban. Később pedig ezek a szakértők tudják majd a workflowt programozni a vállalati digitális idegrendszer döntési rétegében.
Bár nem bízhatja másra a vállalata átalakulásának irányítását, azonban ne essen abba a kísértésbe, hogy tulajdonosként vagy vezetőként Ön akar lenni a Digitális Transzformációs Menedzser (Digital Transformation Officer, DTO). Ez a szerepkör teljes embert kíván, és jó gondolat, ha az igazgatói, de legalább a középvezetői szintre pozícionálja a szervezeti struktúrában.
A felsővezetőnek egy 6-7 órás képzés elég az elinduláshoz, ahol a cél a digitalizációs technológiák üzleti megértése, az adatok fontossága, mit tud és mit nem tud a mesterséges intelligencia. Hogyan hat mindez a vállalati stratégiára, és sok-sok esettanulmányon keresztül bemutatásra kerül, mások hogyan érték el az áttörést.
A középvezetők számára – akik nem közvetlenül a digitáis transzformációt irányítják – egy kétnapos tematikájú képzést javaslunk. Nekik képesnek kell lenniük arra, hogy meghatározzák a belső projektek irányát, kiosszák az erőforrásokat, nyomonkövessék az előrehaladást, és szükség esetén korrekciókat hajtsanak végre a sikeres projektvégrehajtás érdekében. A felsővezetőknek szóló tréningen kívül nekik tisztában kell lenniük a mesterséges intelligencia működési alapjaival és az algoritmusok főbb osztályaival, szoftverek és eszközök (pl. algoritmusok, Hololens, szenzorok) használati lehetőségeivel és a használat módjával.
A Digitalizációs Transzformáció menedzsereknek képesnek kell lenniük az adatgyűjtési technológiák használatára, modellek felállítására, konkrét digitalizációs projektek megvalósítására. Ehhez a fentieken kívül meg kell érteniük az üzleti rendszerek folyamatait, a gépi tanulást, a mélytanulást és egyéb AI eszközöket. Képessé kell válniuk a mesterséges intelligencia- és adatrendszerek építéséhez szükséges nyílt forráskódú és egyéb eszközök használatára. És mivel ez a tudományterület igen gyorsan fejlődik, és a megszerzett tudás elavul, folyamatosan tovább kell képezniük magukat, hogy mindig naprakészek legyenek.
Tanfolyam jelentkezés
Itt tud jelentkezni a Dyntell által szervezett, igazgatóknak szóló képzési napra. A Digitalizációs Transzformáció Menedzser képzés teljes tematikája is megtalálható az oldalon.
Digitális Idegrendszer Clusterek
A Vállalati Digitális Idegrendszer birtoklása biztosan versenyelőnyt jelent, de a felépítése nehéz, költséges és időigényes feladat. De mi lenne, ha egy-egy vállalatnak nem önállóan, egyedül kellene ezzel megküzdenie, hanem összefoghatna más hasonló gondolkodású cégek vezetőivel, és együtt építhetnék fel azt a digitális transzformáció tudásbázist, ami az “áttörés”-hez szükséges.
Miért ne foghatna össze több – akár a magyar piacon konkurens – cég annak érdekében, hogy export-képesebbé váljanak, és hatékonyabban tudják használni az erőforrásaikat. Így együtt tudják megugrani azt a “frog-jump”-ot, ami a modern digitalizációs technológiákat nem használó versenytársaik elé repítik őket.
Óriási lehetőség lehet a Vállalati Digitális Idegrendszer közös tanítása, adatok megosztása, közös elemzése, digitális szakemberek költségének megosztása.
A fejezet elején a mormolás hasonlattal jeleztem, hogy mélyen hiszek abban, hogy a magyar KKV-k felemelkedésének kulcsa az összehangolt együttműködés. Aki jelentkezik a fenti tanfolyamra lehetőséget kap arra, hogy kapcsolódjon egy közösséghez minden kötelezettség nélkül, és betekintést nyerhet a közös munkába.
Forradalmasítsa az üzletágát!
Ahogyan az internet megváltoztatta az életünket, úgy fogja (vagy még inkább) megváltoztatni a mesterséges intelligencia. Mindenki érzi, hogy erre “versenylóra” nagy téteket érdemes tenni, és biztos lehet benne, hogy a mesterséges intelligencia használatával Ön is szemléletformálóvá válhat az iparágában. De itt sem szabad fejest ugrani elsőre! A mesterséges intelligencia projektek túlnyomó többsége a felmérések szakaszában elbukik. A hatékony előrejutáshoz az alábbi lépéseket javasoljuk:
- Kísérleti projektek végrehajtása, a lendület megszerzése
Ideális esetben lehetővé kell tenni, hogy egy új vagy külső AI-csapat (amely nem feltétlenül rendelkezik mély szakterületi ismeretekkel az üzleti tevékenységéről) az Ön belső embereivel (akik mély szakterületi ismeretekkel rendelkeznek) együttműködve olyan AI-megoldásokat hozzon létre, amelyek 6-12 hónapon belül elkezdenek eredményt termelni.
A projektnek technikailag megvalósíthatónak kell lennie. Még mindig túl sok vállalat kezd olyan projektekbe, amelyek a mai AI-technológiával lehetetlenek. Ha megbízható AI-mérnökök végeznek átvilágítást a projektről mielőtt az elindul, az növeli a megvalósíthatóságba vetett hitet.
A projektnek legyen világosan meghatározott és mérhető célja, amely üzleti értéket teremt.
- Házon belüli Digitalizációs Transzformáció Menedzser felvétele, AI-csapat létrehozása
Közvetlenül az ügyvezetői szint alá érdemes felvenni azt az igazgatót, aki a mesterséges intelligencia transzformációt támogatja a cégben, és kialakítja az AI csapatot. Több olyan vezető lesz a vállalatnál, akik nem fogják igazán támogatni, vagy éppen ellenezni fogják a mesterséges intelligencia technológiák integrálását az egyes vállalati területekbe. Ezt a hatást enyhíthetjük, ha olyan vállalati szintű platformokat hozunk létre, amelyek több részleg/üzleti egység számára is hasznosak, és amelyeket valószínűleg nem egy-egy részleg fejleszt ki. Tipikus példa lehet erre a Vállalati Digitális Idegrendszer építése, amit az AI csapat birtokba tud venni, és minden területen hasznát láthatják.
- Mesterséges intelligencia/digitalizációs stratégia kidolgozása
Az internet hőskorában sok vállalat számára fordulópontot jelentett, hogy egységes stratégiával rendelkeztek az internet használatára vonatkozóan. Azok a vállalatok, amelyek sok független kísérletet folytattak – a digitális marketingtől kezdve az adatelemzési kísérleteken át az új honlapok indításáig -, nem tudták kihasználni az internet képességeit, de próbálkozások nélkül pedig nem látták a lehetőségeket és nem megfelelő stratégia mentén fejlesztettek.
Egyes vezetők úgy gondolják, hogy az AI-stratégia kidolgozásának kell az első lépésnek lennie. Tapasztalatunk szerint a legtöbb vállalat nem lesz képes átgondolt AI-stratégiát kidolgozni, amíg nem rendelkezik némi tapasztalattal az AI-val kapcsolatban, amit az 1. és 2. lépésben elért, részleges előrehaladás biztosít, de harmadik lépésben a stratégia felállítása kötelező.
- Belső és külső kommunikáció fejlesztése
Az internet korszakában megtanultuk: jól menő bolt + weboldal ≠ internetes cég.
Még ha egy befutott üzlet épített is egy weboldalt, és árult is dolgokat a weboldalán, ez önmagában még nem tette a kereskedő céget igazi internetes vállalattá. Ami egy igazi internetes céget meghatároz: megszervezte-e a cégét úgy, hogy az internet által nyújtott lehetőségeket valóban kihasználja.
Az internetes cégek például mindenütt A/B tesztelést végeznek, amelynek során rendszeresen elindítják egy-egy weboldal két változatát, és mérik, melyik működik jobban. Egy internetes cégnél akár több száz kísérlet is futhat egyszerre. Egy fizikai boltban ez nagyon nehezen kivitelezhető. Az internetes cégek emellett hetente új terméket szállíthatnak, és így sokkal gyorsabban tanulhatnak, mint egy fizikai bolt, amely esetleg csak negyedévente egyszer frissíti a dizájnját. Az internetes vállalatoknak egyedi munkaköri leírásai vannak az olyan szerepkörökre, mint a termékmenedzser és a szoftvermérnök, és ezeknek a munkaköröknek egyedi protokollja van arra vonatkozóan, hogy hogyan dolgoznak együtt.
Ha használjuk a párhuzamot, akkor igaz az, hogy: bármilyen tipikus vállalat + mélytanulási technológia ≠ AI vállalat.
Ahhoz, hogy az Ön cége kiemelkedő legyen az AI használatában, és AI vállalattá váljon mindezzel forradalmasítva az üzletágát, úgy kell megszerveznie a cégét, hogy a mesterséges intelligencia technológia átjárja az üzleti folyamatai zegét-zugát, és át kell alakítania a szervezeti struktúrát ennek kiszolgálására.
Üzenet a palackban
Bill Gates Business @ the Speed of Thought könyve mintájára a fenti 7 fejezetből levezethető néhány jóslat a vállalati digitális idegrendszer fejlődésére, térhódítására – ezt olvashatja alább 9 pontban. Érdekes lesz ezt visszaolvasni 5-10 év múlva.
- Az elkövetkezendő 15 évben a technológia a mesterséges intelligencia segítségével át fogja alakítani az üzleti működést. A valós idejű adat- és információfeldolgozás megjelenésével és az üzleti szabályok feltérképezésével valódi folyamatirányítási és döntéstámogatási segítséget fog nyújtani a vállalat menedzsereinek, és gyorsabban tudunk reagálni a veszélyekre és a lehetőségekre.
- Egyre több területen lesznek képesek a robotok helyettesíteni az embereket a gyártó és kereskedelmi cégeknél. Mivel az automatizáció egyre növekvő előnyt fog jelenteni a működésben, és egyre olcsóbbá válik, azok a vállalatok, akik ezt nem alkalmazzák, el fognak tűnni.
- A felhasználók kommunikációja a szoftverekkel megváltozik, beszéddel és gesztusokkal fogjuk irányítani a rendszereinket, hasonlóan, mintha egy másik embernek adnánk utasítást. A munkánkban folyamatosan velünk lesz a mesterséges intelligencia, és az adatokat elemezve segít a hatékonyabb munkavégzésben.
- A mesterséges intelligenciához és modern technológiákhoz értő szakértőknek a jelentősége növekedni fog, és kritikussá válnak ezek a mérnökök, technikusok a vállalat működése szempontjából. Ők lesznek képesek a folyamatok javítására az IT eszközök hangolásával, új szoftverek integrálásával, a mesterséges intelligencia tanításával. Ők lesznek az új lean szakemberek, és a vezetők mellett rajtuk múlik a vállalat versenyképessége és profitja, ezért azok a vállalatok lesznek sikeresek, akik olyan vállalati kultúrát és prémium rendszert alakítanak ki, ami képes megtartani a kulcsfontosságú kollégákat.
- Az ERP és BI rendszerek egyesülnek, és a vállalati rendszernek szerves része lesz a mesterséges intelligencia, ami a szokásos üzleti folyamatokat (Business as Usual – BAU) automatizálja, és legtöbb kivétel kezelésére is javaslatot ad. Megjelenik, és folyamatosan tanul és fejlődik a valódi vállalati digitális idegrendszer.
- Minden cég építheti a saját vállalati digitális idegrendszerét, de azok a vállalatok lesznek igazán sikeresek, akik vállalják az adatmegosztás kockázatát, és egy nagy platformhoz csatlakoznak, vagy összefognak, és közös erőforrásokkal dolgozzák fel a belső és külső adatokat, és közösen tanítják a vállalati digitális idegrendszert. Az internet megjelenésével elkezdődött a vállalati monopóliumok kialakulása, ez az AI előretörésével erősödni fog, de a változás gyökeresen megváltoztatja az üzleti életet, és számos új vállalatot fog felemelni a semmiből, másokat pedig letaszít a mélybe.
- Az AI nem áll meg a vállalatok szintjén, sőt először a magánemberek kezdik használni a mindennapi tevékenységekben. Azok a B2C cégek lehetnek a változás nyertesei, akik reagálnak a változásra, és elérhetővé teszik a saját AI rendszereiket a vásárlók AI alkalmazásai számára, segítik a vásárlói élményt, és valóban a legjobb ár/értékű termékeket, szolgáltatásokat értékesítik. Új piacok jelennek meg, ahol a mesterséges intelligencia eszközeink tudnak maguknak vásárolni plusz tudást vagy frissítéseket (B2AI).
- Az adatok valós értéke tudatosul mindenkiben, mivel az adatok nélkül a mesterséges intelligencia fejlődése megáll. A magánember szintjén viszont sokkal nehezebb lesz adathoz jutni, ugyanis a felhasználók egyre hatékonyabban fogják védeni saját adataikat. Felértékelődnek azok a szolgáltatások, amik a másodlagos, publikusan hozzáférhető adatokból igyekeznek következtetni a vásárlók viselkedésére, és amik képesek lesznek megjósolni a hirtelen változásokat, amik egyre jobban fogják jellemezni a jövőt.
- A technológia meg fog szüntetni munkahelyeket, de újakat is fog generálni. A rutinszerű munkák eltűnnek, ugyanakkor az emberi intelligencia felértékelődik.
Köszönöm szépen, hogy végigolvasta a tanfolyamot. Bízom benne, hogy útközben megkapta a kellő muníciót arra, hogy belevágjon vállalata digitalizációjába. Az is lehet, hogy már regisztrált menet közben rendezvényeinkre, csoportjainkba, ahol biztosan fogunk találkozni. De ha még mindig nem tudja, hogy hogyan induljon el, akkor egy személyes folyamatfelmérést ajánlok, ahol egy senior tanácsadónk támogatásával segítséget kaphat abban, milyen módon tud elindulni a digitalizáció útvesztőjében, és egy részletes anyagot is készít ehhez Önnek.